mondókák bővítem majd

Borsót főztem,
jól meg sóztam,
meg is paprikáztam,
ábele-bábele, fuss!

Töröm, töröm a mákot,
sütök vele kalácsot,
ice-tolla-motolla,
neked adom…

Szita, szita sűrű szita,
ma szitálok, holnap sütök,
neked egy kis cipót sütök,
megzsírozom, megvajazom,
mégis mégis neked adom.

Ciróka-maróka, mit főztél Katuska
kevertem babocskát
sütöttem pampuskát
ide raktam oda raktam
utoljára mind bekaptam
hammm

Süssél, süssél rétest,
tégy rá cukrot édest,
aki eszi az a lány
soha nem lesz halovány.

Süti-süti pogácsát
apának, anyának, / tejbe-vajba apjának
tejbe-vajba anyjának, / édes mézbe anyjának,
sóba-vízbe apjának / sárba-vízbe babának.

Süssünk, süssük valamit,
azt is megmondom, hogy mit
Lisztből legyen kerekes,
töltelékes jó édes
Sodorva tekerve,
túróval bélelve,
csiga-biga rétes,
kerekes és édes.

Tik-tak tik-tak, jár az óra jár,
benne a manócska kalapál,
de ha áll az óra, és nem jár,
alszik a manócska és nem kalapál.

Dombon állt egy házikó,
házikóban ládikó,
ládikóban kerek tálca,
a tálcában 5 pogácsa,
arra járt egy egérke,
mind bekapta ebédre, hamm…

Fújja szél a fákat, letöri az ágat, reccs!

Pista bácsi fűrészel,
dolgozik a fűrésszel.
Húzza-vonja, húzza-vonja,
most a tuskót hasogatja.


Mackó, mackó ugorjál
Mackó, mackó forogjál,
Tapsolj egyet, ugorj ki!

Éliás, Tóbiás egy tál dödölle
Ettél belőle.
Kertbe mentek a tyúkok,
mind megették a magot.
Éliás, Tóbiás egy tál dödölle.

Gyerekek, gyerekek, szeretik a perecet
Sósat, sósat jó ropogósat,
Aki vesz, annak lesz,
Aki nem vesz éhes lesz.

Kicsi kövér hüvelykapó,
Mellette van a mutató,
Langaléta hosszú bátyja
Meg a kisebb fiacskája
Pöttöm Jankó itt a végén
Kicsi babám kezecskéjén.

Hüvelykujjam almafa
Mutatóujjam megrázta
Középső ujjam felszedte
Gyűrűs ujjam hazavitte
A kisujjam mid megette
megfájdult a hasa tőle.

Ez elment vadászni / cseresznyét szedni
Ez meglőtte / felmászott a fára
Ez hazavitte / megrázta
Ez megsütötte / felszedte
Ez a kicsi mind megette
megfájdult a hasa tőle.

Áspis kerekes,
útifüves, leveles,
bíbola, bíbola
pacs pacs pacs.

Kerekeset, böködőset,
simítósat, csattanósat.





Erdő szélén házikó
Abban lakik nagyapó
Lám egy nyuszi ott robog,
Az ajtaján bekopog
Segíts kérlek énrajtam,
A vadász a nyomomban
Gyere nyuszi sose félj
Megleszünk mi kettecskén.

Gólya viszi a fiát,
Hol leteszi, hol felveszi,
itt leteszi, ott felveszi 
viszi, viszi hopp!

Csett Pápára, pillangóra,
onnan Győrbe, Komáromba,
csett, csett, csett.!

Gyí te paci, gyí te ló, merre van a csobolyó?
Amerre a csobolyó, arra megy a kicsi ló!

Gyí te, gyí te hopp!
Megy a paci kopp,
Kopp, kopp, kopp,
Nagyot ugrik hopp!

Gyí te lovam Besztercére,
Piros borra, pecsenyére,
Gyí, gyí, gyí
Gyí lovacskám
Gyí vágtába,
Odaérünk vacsorára
Gyí, gyí, gyí!

Hóc, hóc katona
Ketten ülünk egy lóra,
Hárman meg a csikóra,
Úgy megyünk a vásárra,
A nagy szemű szilvára.

Hóc, hóc katona
Ketten ülünk egy lóra,
Csikó viszi Gyulára,
A gyulai vásárra.

Így mennek a gyerekek,
Így mennek a betyárok,
Így mennek a katonák,
Így mennek a huszárok.

Hullámzik a tenger, tutajról az ember, belefordul.




Lementem a pincébe
Sajtot csipegetni
Utánam jött apám, anyám,
Hátba veregetni.
Nád közé bújtam, nádsípot fújtam
Az én sípom úgy szólt:
Didádú, te vagy az a nagyszájú.

Egy üveg alma
Két üveg alma, 3…4…5…6…7…8…9…
Tíz, tíz tiszta víz, olyan, mint a folyóvíz.

Nyuszi, nyuszi nyulacskám
Ne félj tőlem nincs puskám!
Van ám nékem egyebem
Friss káposztalevelem.

Nyuszi fülét hegyezi,
Hosszú bajszát pödöri
Répát eszik, ropp, ropp, ropp,
Nagyot ugrik hopp, hopp, hopp!

Nyuszi ül a fűben,
Ülve szundikálva
Nyuszi talán beteg vagy
Hogy már nem is ugorhatsz?
Nyuszi hopp, nyuszi hopp
Máris egyet megfogott!

Kerekecske gombocska
Merre fut a nyulacska?
Itt leszalad, itt megáll,
Itt egy körutat csinál,
Ide búvik, ide be,
Kicsi gyerek kezibe.

Nyuszi Gyuszi fekszik árokban
Bojtos hosszú füle van,
Pici piros szeme van,
Ide néz, oda néz, szétpislant.

Katalinka szállj el…

Egyszer volt egy kemence
Belebújt a kis Bence.
Kormos volt a kemence,
Fekete lett kis Bence,
Ránézett a mamája,
Nem ismert a fiára,
Becsukta a kemencét,
Jól  elverte kis Bencét.



Ha cica volnék, száz egeret fognék
De én cica nem vagyok, egeret se foghatok.

Cirmos cica haj!
Hová lett a vaj?
Ott látom a bajuszodon,
most lesz neked jajj!

Lepke, lepke szállj a tenyerembe!
Nem szállok, mert félek, örülök, hogy élek!

Mit játsszunk lányok?
Azt játsszuk lányok
Bricket-brackot, 6 barackot
Csücsüljünk le lányok!

Lábikóból házikó,
Házikóból pillangó
Pillangóból házikó
Házikóból ágyikó.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

János bácsi keljen fel :)

Fodor Sándor: Csipike -" az elfelejtett" meseregény

Szabó Lőrinc: Lóci meg a számok