2011. október 23., vasárnap

Tanulj másképp! - idegen nyelvet is

Eltelt fél év, és Kata kezébe adtam a Könyvmutatványosok főszerkesztését. Igazság szerint vártam, hogy szomorú leszek, ürességet érzek, vagy legalább egy kicsit kerülgetni kezd amolyan, Négyszögletű Kerek Erdőbe menekülni muszáj módjára a bánat. Hát nem!
Ezen azért elcsodálkoztam, de egyrészt Kata tökéletes lesz, tudom, mert az utóbbi egy hónapot együtt dolgoztuk végig, másrészt most végre szerkesztés helyett többet írhatok, harmadrészt így is aktív részese vagyok a csapatnak, és ami azt illeti vár itt néhány könyv, nem beszélve néhány "fáj a fogam rá" példányról. :)
Addig is, míg ezekre sort kerítek mindenféle egyéb munkáim közepette, hoztam egy igazán remek kezdeményezés ajánlóját, ami a megújult Meseutcában jelent meg.


A gyerekek alapeleme, legelemibb készsége a játék, a játékkal való ismeretszerzés képessége. Attól a pillanattól, ahogy a kisgyermek kétéves kora környékén készen áll a világ és a társak felé nyitásra, ez a játékra való hajlandósága ugrásszerűen megnő.
A rajzolás és a szerepjátékok szeretete később sem múlik el, csak egyre inkább háttérbe szorul a fokozatosan begyűrűző, intézményes keretek között zajló oktatás mellett. De háttérbe szorul, egyre csökken az otthon, szülőkkel, testvérekkel együtt töltött minőségi idő is.
„Megírtad a leckédet? Mindent bepakoltál a táskádba? Összeraktad a holmid a különórákra?” Ezek a kérdések majdnem minden este, majdnem minden családban, ha más formában is, de elhangzanak.
A különórák túlnyomó többségét pedig a nyelvórák teszik ki. Szerencsés esetben a tanár nem csupán a nyelvvizsgára való felkészítésre koncentrál, hanem megpróbál ténylegesen használható nyelvtudást adni, és a másik nyelvben is az otthonosság érzetét megteremteni a diákok számára.
Sajnos a magyar nyelvoktatásra még mindig a nyelvtanközpontúság jellemző, és morfológiai alapú. Holott a használható nyelvtudás a szavak szintjén, de még inkább a frazeológiánál kezdődik.
Az is tény, hogy bár egyre több a játékosan, játékkal ismeretet átadó vagy akár drámapedagógiai műhely, ezek és az élményközpontú oktatás épp annál a korosztálynál nem igazán kapnak teret, amely leginkább fogékony lenne rá. (Bár a tendencia szerencsére emelkedik.) Az óvódás és kisiskolás korosztályról van szó.
Azoknak a szülőknek és pedagógusoknak, akik látják a játékkal tanítás lehetőségeit, létjogosultságát, kevés szakmailag is értékelhető, elérhető eszköz áll rendelkezésre.
Öröm a tanulás
Öröm a tanulás
Ebben lehet segítségükre a Tanulj Másképp Műhely. Olyan elhivatott emberek hozták létre, akik gondosan megválogatják nem csupán az alapanyagokat, módszereket, amikkel dolgoznak, de a munkatársaikat is.
Filozófiájuk a használható nyelvtudás, nyelvi önbizalom építése játékosan, játékkal. Hosszú ideje dolgoznak az immár létező, elérhető nyelvi műhelyeiken, és az angolul tanítani, tanulni vágyóknak külön jó hír, hogy az Európai Tudástranszfer Kiadó és Kereskedelmi Kft. segítségével létrejött aSmart Cards társasjáték. Klasszikus társasjátékforma, gyönyörű, egyedi játéktáblán, festett fabábukkal, fa dobókockával játszhatnak a játékosok.

Használható nyelvtudás, játékos tanítás
A játékok használata egyszerű: a válaszok szerepelnek a kártyákon, így azonnal ellenőrizhetők. Minden játék tartalmaz egy kiegészítő csomagot arra az esetre, ha valamelyik kártyacsomag nehéz lenne az első játékok során. (A későbbiekben természetes fogékonyságuknál fogva mindent gyorsan megtanulnak a gyerekek, így a cserecsomag funkciója a változatosság megteremtése lesz.)
A társasjáték alapvetően az olvasni tudó gyerekeknek szól, de remekül használható óvodásokkal is, amikor a kihúzott kártyán szereplő kérdést a szülő vagy a nevelő olvassa fel.

Folytatás...

2 megjegyzés:

Borsheka írta...

Nagyon örülök, hogy nem szomorúságot, hanem tettrekészséget hozott a változás! Írj még sokat, többet, hogy legyen mit olvasni (először tőled, aztán azoktól, akikről írtál) : )

nretzse, Pöszke írta...

Hát, ha így biztatják az embert! :)

Láttam a babát az oldaladon. Nagyon jó lett! És a haja! Hát az perfekt!