Home sweet hungary

 Zalka Csenge blogjáról hoztam, mert én sem tudtam ellenállni. Meg, mert Csengéhez különleges kapcsolat fűz és vhogy jó érzés, hogy most, ha áttételesen is, én válaszolok az ő kérdéseire. Nem beszélve a mai workshopos kiszólásáról. 

Kis anekdota hozzá. Reggel a kávé mellett realizáltam, hogy a workshopra regisztrálni kellett volna és fizetni is, ugye. Bár utóbbit már a gyors regisztráció után vettem észre. Sajnálkozva el is engedtem magamban a programot és nekiálltam megszerelni a gyerek ágyát, ami folyton szétesett, de hétközben egyszerűen nem volt rá idő. Aztán porszívózáskor halálra ijesztettük az új macskánkat, így hát kissé tanácstalanul álltam épp a konyhában, amikor látom ám, Csenge írt, hogy hahó, itt a link. (Köszi!) Volt tíz percem zuhanyozni és kitoloncolni a másik, leckét író gyereket a saját íróasztalomtól.
Ezek után vhol az előadás közepén arról esett szó, hogy tesztelik a fiúnak öltözött, harcolni kívánó lány mesehősöket. Pl. "kiviszik a piacra és ha ékszert vásárol, akkor lány, ha kardot, akkor - és itt muszáj Eszterre néznem." 

Hát így. Nem vallottam be, hogy én pl. mindkettőt. Bár ha fegyveres csatába vagy küzdelemre készülünk, akkor tökre mindegy milyen nemű az illető, mindennél jobbra fog egy jó fegyvert becsülni. 

Ha pedig nem fegyverrel vívott a küzdelem, akkor ékszert vesz, mert annak mindig lesz értéke, jó ajándékozásra, vagy meneküléskor eladásra. A családi ékszereknek is ez volt a lényege, ugyanígy a feleség (és szerető) is azért kapott ékszert, hogy a férfi halála után legyen miből túlélnie a további napokat, mert se nyugdíjra, se - adott esetben - a családtagok támogatására nem nagyon számíthatott. 

De lássuk a kérdéseket.






1. Ki a kedvenc magyar íród és miért?

Az élő szerzőt passzolom, mindig más. A holtak közül egyértelműen Fekete István és Ottlik Géza. Előbbi azért, mert majdnem pontosan azokat az értékeket vallja, amiket én is, olyan nyelven ír, amit nagyon szeretek, elgondolkodtat, közelhozza az otthonomat. Hősei azok az egyszerű, egyenes gerincű, gondolkodó emberek, akik közt otthon érzem magam a könyveiben és a valóságban is.
Ottliktól pedig a Budát szeretem jobban, a töredékes, naplójegyzeteit, amik mintául is szolgáltak egy saját kötetemhez.

2. Mi volt az első magyar szerző által írt olvasmányod?


Ha az iskolai első felolvasás számít, akkor Fehér Klára: Lesz nekem egy szigetem. Piroska néni olvasta fel és szerintem a második részt már magam bezűztem ki. Amire emlékszem, az az Egri csillagok. Halálosan szerelmes voltam 8 évesen Mekcsey-be és ahogy a húgom, én sem értettem, mi a fenéért nem adják vissza Jumurdzsák gyűrűjét. (Spóroljatok a karakterrel, nem is akarok hülye teóriákat hallani róla.)


3. Melyik magyar könyvet ajánlanád másoknak?


Melyiket nem az általam kiolvasottak közül? Abból lényegesen kevesebb van. Ha egyet kell választani, akkor Darvasi László A könnymutatványosok legendáját. Egyrészt személyes kötődésem van hozzá (Könyvmutatványosok), másrészt így ide írhatom a számomra két rokon regényt, Ivo Andic-tól a Híd a Drinánt és a a Száz év magányt (Márquez) és szintén Darvasitól a Trapitit, ami gyerekregény és éppen aktuális.

4. Melyik magyar könyvet látnád viszont a filmvásznon?

Szécsi Noémi egyformák vagytok című regényét, illetve annak előzményeit. Dékány Dávid és Ferencz Mónika verseiből vmi egészen újszerű filmnyelven, talán animációt, nem is tudom...


5. Melyik magyar szerzővel innál meg egy csésze teát/kávét?
 

Ha időutazás, akkor Szabó Lőrinccel, annyira utálom a privát viselt dolgai miatt, hogy remek lenne megismerni és beszélgetni. Egyébként meg abban a szerencsében van részem, hogy pesti előfordulásaimkor mindenféle írónépekkel kávézom, szóval leginkább koronamentes, kávézós/borozós, pesti napot szeretnék.

6. Melyik magyar írótól szeretnél mindenképp olvasni, akitől eddig nem olvastál?

Hm... Bán Zsófiát, nem az aktuális ügyek miatt, már lassan tíz éve nem jutok hozzá, Mészöly Ági felé vannak tartozásaim a könyvformátumú írásaival és Turbuly Lilla nem verseit szeretném mindenképp. 

7. Sok magyar szerző ír álnéven. Volt már, hogy olvastál egy könyvet, és csak utólag tudtad meg, hogy magyar a szerző?

Végtelenül figyelmetlen és naiv bírok lenni, szóval a szerzőkről utólag tudok meg mindig mindent.

8. Mi volt a kedvenc magyar helyszíned, ahol egy könyv játszódott?


A Négyszögletű Kerekerdő. Szerintem hungarikum. 

9. Ki volt a kedvenc magyar könyves karaktered?


Gyerekkoromban Ocskay László - nagy Jókai-rajongó voltam, azt szoktam mondani, nyugodtan szidhatom, mert mindent olvastam tőle, és amúgy tényleg. Nagyon szeretem Bruckner Szigfridet (Lázár Ervin) és Kis Recét (Keménykalap és krumpliorr), továbbá Matildát és Margarétát (Dániel András) stb. -mindig az aktuális könyv egyik hőse, ha őszinte akarok lenni.


10. Mi lesz a következő magyar könyv, amit olvasni fogsz?



Nos, Szécsi Noémi Finnugor vámpírját szeretném, Krusovszky Dénes új könyvét és a Kabai fivérek új könyvét és a... - csak jussak egyszer haza egy könyvesboltba és lesz nekik, jól elolvasom mind!





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

János bácsi keljen fel :)

Fodor Sándor: Csipike -" az elfelejtett" meseregény

Szabó Lőrinc: Lóci meg a számok